Vereniging

Informatiebord van de vereniging (© Nico Stroes).

Biologische Moestuin Vereniging Hengelo

De Biologische Moestuin Vereniging Hengelo is een vereniging van biologische hobbytuinders; wij bestaan sinds 2014. Met een dubbele doelstelling telen wij groenten: voor het goede doel én op biologische wijze:

• Het goede doel waar wij voor telen was de afgelopen jaren, en is ook dit jaar de Voedselbank Midden Twente. Van de 3000 m² van het hele complex is bijna 1/3 deel, circa 825 m², bestemd voor de voedselbank. De leden van de vereniging zorgen voor deze voedseltuin, samen met andere vrijwilligers. Op onze tuin is er naast groenten tevens ruimte voor bloemen en fruit.
  • Bij het biologisch tuinieren vinden wij het belangrijk om te moestuinieren op een mens-, dier-, plant- en bodemvriendelijke werkwijze.

Moestuinieren dus, niet alleen voor jezelf maar alsof de maatschappij er ook toe doet. Alle activiteiten van de vereniging worden uitgevoerd door vrijwilligers, ook de activiteiten van het bestuur. Geen van de bestuursleden of leden krijgt een financiële vergoeding voor het werk.
Wat kunt ú doen?

De voedseltuin van biologische moestuin vereniging in de late herfst

Het goede doel

Wij telen groenten voor de Voedselbank Midden Twente. Deze voedselbank is er voor mensen die zó in problemen zitten dat zij onvoldoende geld hebben om voedsel te kopen. Daarom zamelt de voedselbank gratis voedsel in waaruit voedselpakketten worden samengesteld. Dit is bedoeld als noodhulp voor mensen die voor kortere of langere tijd financieel niet rond kunnen komen. Deze voedselbank bedient de gemeenten Hengelo, Borne en Hof van Twente met uitgiftepunten in Hengelo, Goor en Borne.
Onze moestuinvereniging wil met het verstrekken van verse en gezonde groenten de Voedselbank graag steunen in haar belangrijke werk.
Doet ú ook mee?

Biologisch tuinieren

Wij zijn voor gifvrij, biologisch tuinieren want:

• dit stimuleert het bodemleven en de weerstand tegen plagen en ziekten. Daarom gebruiken wij geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest;
  • wij hangen ook nestkasten op voor vogels om daarmee schadelijke insecten te helpen bestrijden;
  • en ook hebben wij een heg van inheemse planten aangeplant.

Toch zijn wij geen “donkergroene jongens en meisjes” – maar eerder wat lichtgroen. Wij houden veel van de diertjes, de miertjes en de piertjes en voor lieveheersbeestjes hebben wij veel respect. Maar coloradokevers staan bij ons toch iets minder in aanzien. Wij hebben ook veel respect voor groenten, maar kweekgras krijgt minder waardering. Van vlinders kunnen wij echt genieten, maar met hun rupsen zijn wij minder blij. En al gebruiken wij dan geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest, wij ploegen de bodem wel en wij gebruiken ook geïmpregneerd hout . . . . .

Wat kunt ú doen?

Spreekt dit alles u aan en zou ook iets op- of aan willen pakken, of alleen maar willen steunen? U bent van harte welkom: sluit u bij ons aan voor slechts € 5 per jaar (dus bijna gratis) kunt u al lid of donateur zijn:

• Bent u enthousiast en jeuken uw handen om mee aan te pakken met het tuinieren voor het goede doel? Wilt u in de moestuin helpen met het telen van echte eerlijke natuurlijke voeding van goede voedingswaarde voor de Voedselbank? Doe mee en word lid, uw hulp is altijd welkom.
  • Is het actief meehelpen toch te veel van het goede, maar wilt u wel gewoon onze vereniging steunen? Dan is ook dat mogelijk, graag zelfs: word donateur.
  • Het is ook mogelijk om een eigen moestuin te huren. De vereniging heeft daarvoor 20 moestuinen van één are (ofwel 100 m², 10 x 10 m) beschikbaar. Voor de mogelijkheden en wat regeltjes: je eigen groenten kweken!.
  • Vindt u het ook leuk om eens te zien hoe wij ons doel denken te bereiken? Wilt u misschien iets meer weten over biologisch tuinieren? Kom naar onze open dag!
  • Mede door de sociale en solidaire, én de natuur- en milieuvriendelijke insteek van de vereniging steunen een aantal sponsors ons. Daarvoor zijn wij hen heel dankbaar.

Heeft u ondanks, of juist naar aanleiding van alle bovenstaande info nog vragen, neem dan contact met ons op.

Samen gezellig aan het werk op onze moestuin (© André Wonink).