Doe mee, word lid!

Enthousiast geworden?

Bent u enthousiast en jeuken uw handen om mee aan te pakken met het tuinieren voor het goede doel? Wilt u in de moestuin helpen met het telen van echte eerlijke natuurlijke voeding van goede voedingswaarde voor de Voedselbank?
Doe mee word lid van de Biologische Moestuin Vereniging Hengelo, uw hulp is altijd welkom. Voor het werk op onze voedseltuin is geen ervaring nodig. Er zijn altijd mensen die weten wat er gedaan moet worden. Het werken in de tuin kent tal van fysieke en mentale voordelen. De handen in de aarde, ontspannend bezig zijn in de buitenlucht, het oogsten, het beleven van de seizoenen, het samen zijn en de gezelligheid. Iedereen is welkom om een handje te helpen.

Doe mee word lid - iedereen is van harte welkom op de moestuin.
Doe mee word lid – iedereen is van harte welkom op de moestuin.

Doe mee word lid!

Word dan nu lid van onze vereniging.
Het is nog bijna gratis ook! (zie onderaan).
Meld je aan met het formulier hieronder:
Aanmeldingsformulier lidmaatschap
Download het formulier, vul het in en zend het naar onze secretaris: secretarisbmvh@gmail.com

• U bent lid geworden, en dat houdt in dat u ook welkom bent op onze ledenvergaderingen. De algemene ledenvergadering vindt plaats in januari.
  • Dan is er ook nog onze nieuwsbrief, het mededelingenblad voor leden. Vier keer per jaar (in principe) ontvangt u deze nieuwsbrief per e-mail.

Doe mee word lid - ontspannen werken in de moestuin.
Doe mee word lid – ontspannen werken in de moestuin.

Werken in de moestuin

Als lid verplicht u zich om van april t/m september ten minste eens per week even actief te zijn. Vaker mag ook. Onze werkmomenten zijn:

• ’s Avonds (18:30 tot 20:30) werken wij wekelijks op de dinsdag en de donderdag;
  • ’s Ochtends (09.30 – 12.00) werken wij wekelijks  op de zaterdag.

Zie hier voor onze agenda, u kiest zelf op welk van de werkmomenten u mee helpt.

De leden en donateurs doen al het werk in de voedseltuin voor het goede doel. Wij spitten (met de spitvork), harken, wieden, zaaien, poten, snoeien en oogsten, al naar gelang wat aan de orde is. We snoeien ook de heg langs het tuincomplex en we houden het pad en het pleintje schoon.
De vereniging zorgt dat het tuingereedschap aanwezig is, dat hoeft u niet zelf mee te brengen. Sinds 2018 ploegen en frezen wij de grond mechanische met een tuinploeg en snoeien wij de heg mechanisch met een bosmaaier.

De oogst is altijd op de dinsdag- of donderdagavond en de Voedselbank haalt dat dan de volgende morgen op. Op vrijdag verstrekt de Voedselbank aan hun klanten de voedselpakketten. Zo hebben de mensen altijd verse groenten.

De Voedselbank haalt de oogst op.

Verplichtingen

Als lid verplicht u zich dus om een keer per week even actief te zijn in onze voedseltuin. Uiteraard geldt dit alleen in het groeiseizoen, van april t/m september. Aan de ene kant moet u die verplichting wel serieus nemen. Immers, de Voedselbank rekent op onze groenten. Aan de andere kant, ons bestuur gaat ook heel soepel met die “verplichting” om. Er is alle begrip als u vanwege ziekte, vakantie, een schoolavond van de kinderen, of andere verplichtingen een paar keer uw beurt moet overslaan.
Daarnaast heeft u als lid ook de mogelijkheid om een eigen moestuinkavel te huren op het moestuincomplex.
Door lid te worden stemt u ook in met de statuten, het huishoudelijk reglement en het tuinregelement. Lees deze zorgvuldig door. Hierin zijn uw en onze verplichtingen en rechten vastgelegd.

Doe mee word lid - wij doen alle werk in de moestuin met de hand.
Doe mee word lid – wij doen het meeste werk in de moestuin met de hand.

Anders meewerken

Is deze verplichting van eens in de week meehelpen toch te veel van het goede? Maar heeft u wel zin om af en toe op de tuin mee te helpen? Of wilt u gewoon graag onze vereniging steunen? Dan is ook dat mogelijk: word donateur. Als donateur hoeft u niet actief mee te helpen.  Maar bent u wel uitgenodigd om wanneer u dat wilt en kunt, ook mee actief te zijn op de moestuin.
U kunt ook meewerken door bijvoorbeeld:

Doe mee word lid - de oogst is altijd op donderdagavond.
Doe mee word lid – de oogst op de moestuin is op dinsdag- en donderdagavond.

Kosten van lidmaatschap

Het is bijna gratis om lid te zijn van de Biologische Moestuin Vereniging Hengelo:

• lidmaatschap: contributie € 5,- per jaar;

Als u als lid ook een eigen sleutel wilt hebben voor toegang tot het tuincomplex dan komt daar bij:

• sleutel: kosten voor een sleutel die u toegang geeft tot het moestuincomplex € 5,-
  • borg sleutel: een borgsom voor een sleutel voor het tuincomplex van € 10,-. Deze borgsom krijgt u terug bij het beëindigen van uw lidmaatschap, mits u de sleutel weer inlevert.

Het verenigingsjaar loopt gelijk met het kalenderjaar. De kosten voor lidmaatschap dient u jaarlijks vóór 1 maart over te maken.

Het is mogelijk om tussentijds lid te worden, of tussentijds het lidmaatschap te beëindigen.

Beëindiging van het lidmaatschap dient u voor 1 november schriftelijk aan het bestuur kenbaar te maken.

Dus nogmaals: word dan nu lid van onze vereniging.
Meld je aan met het formulier hieronder:
Aanmeldingsformulier lidmaatschap
Download het formulier, vul het in en mail het naar onze secretaris: secretarisbmvh@gmail.com

Rijdend matrieel.
Rijdend materieel.