Kikkers en padden in de moestuin

Kikkers & padden in de moestuin

Bij de Biologische Moestuin Vereniging Hengelo hebben wij van amfibieën tot nu toe alleen twee heel algemene soorten op de moestuin aangetroffen: de Gewone pad en de Bruine kikker.
De Gewone pad is de meest algemene paddensoort van Nederland.
De Bruine kikker is onze meest algemene soort van de kikkers.
Andere amfibieën zoals de kleine watersalamander en de groene kikker leven ook in de nabije omgeving van onze moestuin, dus wie weet dwaalt er daarvan ook nog wel eens eentje onze kant op.

Standbeeld van een pad aan de Dijksweg.
Standbeeld van een pad aan de Dijksweg nast de ingang van de moestuin.

Kikkers en padden als bondgenoten

Padden en kikkers zijn héél nuttige dieren om in de moestuin te hebben. In de avondschemering en ’s nachts gaan padden op zoek naar voedsel. Zij eten uitsluitend levende bewegende prooi: wormen, larven, spinnen, naaktslakken, kevers, steekmuggen, mieren, vliegen en andere insecten. In een volledig groeiseizoen kan een enkele pad tot maar liefst 10.000 van die ongenode gasten opeten!

De Gewone pad is een nachtdier en de Bruine kikker is een dagdier. De kikkers en padden vullen elkaar daarmee mooi aan in de jacht op de naaktslakken en andere diertjes. Padden houden zich overdag het liefst schuil in een koele en donkere plaats, om ’s nachts op jacht te gaan. De Bruine kikker is vooral overdag actief, vandaar is dus meer kans dat we de kikkers zien dan de padden.
Padden en kikkers zijn vleeseters en zijn dus onze bondgenoten op de moestuin. Zij eten niet van onze groenten en fruit. En overigens: kikkers en padden zijn beschermde diersoorten!

Padden en kikkers zijn onze grote bondgenoten in de strijd tegen de naaktslakken.

Bruine kikker op onze moestuin (Foto © Marga Doornbos).

De padden van ’t Weusthag

De padden in onze moestuin horen bij de populatie die overwintert in Stadspark ’t Weusthag. In de vroege lente trekken diverse groepen padden naar waterpartijen rondom het park. Daar planten zij zich voort. Zij zoeken daarvoor hun eigen oude plek van geboorte weer op.

Bij de herinrichting van het gebied in 2014 voor de aanleg van de heemtuin, moestuin en het beleefbos is ernstige schade toegebracht aan de populatie padden. Voordien zette de “werkgroep paddentrek” hier het vijfvoudige (!) aantal padden over als nadien. De laatste jaren zijn er nog maar ca 200 padden. Wij hopen daarom nu op herstel.

De padden van ’t Weusthag hebben onze bescherming hard nodig.

Maatregelen ter bescherming van de padden

Eén groep (“onze”) padden trekt in de vroege lente ’s nachts vanuit het bos naar de vijver aan de overkant van de Europalaan. Hierbij vielen nogal wat slachtoffers in het verkeer. Aan de Dijksweg is daarom een verkeersbord geplaatst om het verkeer te waarschuwen. Probleem daarbij is wel dat verzamelaars deze bijzondere verkeersborden nogal eens ontvreemden.

Verkeersbord overstekende padden.

Deze padden hebben onze bescherming nodig. Een zogenaamd permanent geleidingssysteem leidt daarom nu deze padden via een richel in een duiker onder de weg door. Daarmee kunnen de padden nu zonder gevaar de weg passeren.

In 2014 is naast onze moestuin door het Beleefbos een nieuwe beekloop aangelegd met daarin een nieuwe waterpartij. Deze zal hopelijk geschikt zijn als poel voor de padden om zich in voort te planten.
Ook is er toen aan de Dijksweg, bij de ingang van onze moestuin, voor amfibieën een nieuwe tunnel met valrooster geplaatst, en met een kunststofscherm voor geleiding.

Paddentunnel met valrooster.

Zo kunnen de padden hier niet zomaar de weg meer oversteken. Als dit alles naar behoren functioneert zullen de padden ongestoord naar hun nieuwe voortplantingspoel kunnen wandelen.

Scherm van kunststof om padden weg te geleiden van de straat.

De Bruine kikkers

Sommige Bruine kikkers op de moestuin weten ’s zomers op warme dagen te springen in de waterbakken onder de pompen. Maar daarna zien zij geen kans meer om uit die bakken weg te komen. Let op tijdens warme dagen en help ook deze kikkers weer even op het rechte pad.

Vrijwilligersgroep Paddentrek Hengelo

Wilt u zich in de vroege lente ook inzetten om de kikkers en padden en andere amfibieën op het juiste pad te helpen?
Oriënteert u zich dan, en meldt u aan bij:

Paddentrek Hengelo

Vrijwilligersgroep Paddentrek Hengelo