Moestuinbeheer

Uitgangspunten, planning en werkgroepen

Het moestuinbeheer van de Biologische Moestuin Vereniging Hengelo is voor het goede doel. De opbrengst aan groenten gaat daarom naar de Voedselbank. En voor u is het dan ook mogelijk om vrijwillig mee te helpen, als lid of als donateur.

Tijdens het groeiseizoen kunt u mee helpen mee met tuinieren op bepaalde avonden en ochtenden, zie daartoe de agenda.
Op de moestuin is allerlei werk te doen bijvoorbeeld:

• klussen zoals het timmeren van kisten voor gereedschap, de koude bakken, informatieborden, compostbakken, vogelhuisjes;
  • werk rondom de moestuin zoals het snoeien van haag en heg;
  • en vooral, het werken in de moestuin zelf zoals paden maken, bemesten, planten, wieden en oogsten.

Werk in de moestuin

Foto: door Gruetzi op Pixabay, CC0

Het moestuinbeheer

Enkele uitgangspunten geven structuur aan ons moestuinbeheer:

• biologisch moestuinieren: dit is een uitgangspunt voor onze vereniging;
  • wisselteelt: dit is een afwisseling over de jaren van groepen van groenten in een vaste volgorde;
  • combinatieteelt: dit is manier van combineren van gewassen om de natuurlijke processen te gebruiken.

De planning

Voor wat inzicht in de planning van het beheer:

• moestuinagenda: alle wekelijkse werkmomenten op een rij;
  • zaaikalender: alle soorten groenten hebben hun eigen moment van zaaien en planten;
  • oogstkalender: het leukste van alle werk: het oogsten van de groenten;
  • werkkalender: bijna al het werk op de moestuin is gebonden aan het seizoen.

Deze kalenders zijn speciaal gemaakt voor onze voedseltuin voor het goede doel. De natuur en het weer gooien die mooie planning voor onze groententuin soms wel een beetje in de war.

Werkgroepen

Voor de doelmatigheid van het beheer van de moestuin, is de verantwoordelijkheid voor alle werkzaamheden verdeeld over werkgroepen.
Voor een nadere toelichting, zie: werkgroepen.