Fruitbomen

Mmmmm . . . appeltjes!

Op de moestuin van de Biologische Moestuin Vereniging Hengelo hebben wij in het gemeenschappelijke gedeelte ook zeven verschillende fruitbomen aangeplant. Het gaat hier om zes verschillende soorten appelboompjes en een pruimenboompje. Deze fruitbomen maken geen deel uit van de Voedseltuin voor het goede doel. De opbrengst hiervan is dus voor eigen gebruik.

fruitbomen - de aanplant van de jonge appelboompjes (© André Wonink).
fruitbomen – de aanplant van de jonge appelboompjes (© André Wonink).

Onze appelboompjes

Onze zes appelboompjes zijn van zes verschillende rassen:

• Alkmene,
  • Cox’s Orange Pippin,
  • English Winter Goldpearmain,
  • Freiherr von Berleps,
  • Glorie van Holland, en
  • Ingrid Marie.

Alle zes rassen geven zoetzure appels; wij hebben er dus geen zoete of zure appels bij.
De pluk van vijf van deze rassen is vanaf midden / eind september tot in oktober. Alleen de Alkmene is al in augustus (tot in september) te plukken. De Alkmene is dus de enige zomerappel die er bij zit. Daarmee is de Alkmene geen bewaarappel en kunt deze dus het beste vers eten. De overige vijf appels kunnen ook als bewaarappel dienen tot aan de jaarwisseling.
Snoei
Appels behoren tot de zogenoemde pitvruchten en die verdragen zowel winter- als zomersnoei. Het snoeitijdstip van snoei is afhankelijk van het doel, want de reactie winter- en zomersnoei is verschillend. En elk snoeitijdstip heeft zijn eigen voor- en nadelen:

• zomersnoei: tussen half juli en half september. Vertraagt scheutvorming. Snoei altijd bij droog weer.
  • wintersnoei: van december tot maart. Bevordert scheutvorming – hoe vroeger je snoeit in de winter, des te sterker is de groeistimulans. Wacht tot al het blad van de boom is gevallen en vermijd snoeien bij strenge vorst. Snoei altijd bij droog weer.

Ons pruimenboompje

Het pruimenboompje is een Bleue de Belgique. Dit is een late, eironde, blauwe pruim, sappig en goed van smaak, weinig gevoelig voor ziekten.
Snoei
Pruimen behoren tot de zogenoemde steenvruchten en die snoei je altijd in de zomer, na de oogst. In de winter snoei je deze bomen nooit, om besmetting met loodglansschimmel te voorkomen. Snoei altijd bij droog weer.